ဓႏုတိုင္းရင္သားမ်ား
ဓႏု(ေတာင္ရိုး)တိုင္းရင္းသား
##################
ဓႏုလူမ်ိဳးဟူသည္ ၊ ေရွးကရွမ္းျပည္ေျမလတ္ပိုင္း နယ္တစ္ေၾကာတြင္သာ ေနထိုင္ၾကသည္မဟုတ္ မိုးကုတ္ မိုးမိတ္ ေျမာက္ပိုင္းရွမ္းျပည္ ေက်ာက္မဲ သီေပါ ေနာင္ခ်ိဳ ေမၿမိဳ႕အနီးတဝိုက္ႏွင့္႐ြာငံ ပင္းတယ ေအာင္ပန္းနယ္ ကေလာနယ္ ရပ္ေစာက္နယ္ ေတာင္ႀကီးနယ္ ဟဲဟိုးနယ္ တီက်စ္ ပင္ေလာင္းမွစ၍ ပ်ဥ္းမနား အေရွ႕ဘက္ ေပါင္းေလာင္းျမစ္ရိုးတေလ်ာက္အထိ ရွည္လ်ားေသာ ရွမ္းကုန္းျပင္ျမင့္ အေနာက္ဘက္ေတာင္တန္း ေတာင္ၾကား လြင္ျပင္ျမင့္မ်ား၌ အႏွံ႕အျပားေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္ဟု သမိုင္းသုေတသီမ်ားက ေဖာ္ျပခဲ့ၾကသည္။
ေျမလတ္ေဒသဟူသည္ ေတာင္ရိုးလူမ်ိဳးမ်ားလည္း ေနထိုင္ၾကသည့္ ပင္းတယၿမိဳ႕နယ္ ႐ြာငံၿမိဳ႕နယ္ ကေလာၿမိဳ႕နယ္ အတြင္းရွိ နယ္ေျမမ်ားျဖစ္သည္။
ဓႏုလူမ်ိဳး ျဖစ္ေပၚလာပုံႏွင့္ပတ္သတ္၍ --
ဓႏုတို႔သည္ ပရက္ဆိုေသာ အမ်ိဳးအႏြယ္မွ ဆင္းသက္လာၿပီး မြန္တို႔ႏွင့္နီးစပ္သည္ဟု ဓႏုအမ်ိဳးသားမ်ားက ေျပာၾကသည္ ဟုလည္းေကာင္း၊
ျမန္မာနိုင္ငံအတြင္းသို႔ ဝင္ေရာက္လာေသာ တိဗက္တိုဘားမင္းအုပ္စုထဲမွ ရခိုင္ ထားဝယ္ ေတာင္ရိုး အင္းသား ရဘိန္း ဓႏု ေယာ စသည့္လူမ်ိဳးမ်ားပါဝင္ေသာ အေရွ႕တိဗက္တိုဘားမင္းမ်ိဳးႏြယ္စုထဲမွ ျမန္မာအဆက္အႏြယ္မ်ားသာ ျဖစ္ၾကသည္ ဟူ၍လည္းေကာင္း ၊
ဓႏုတို႔သည္ ရွမ္းျပည္သို႔ ေျမျပန့္မွတက္လာၾကသည္ ဟူ၍လည္းေကာင္း ၊
သက္ႀကီးစကားသက္ငယ္ၾကားအရ အခ်ိဳ႕ေသာေဒသခံမ်ားက ပုဂံေခတ္ဘုရင္မ်ားသည္ ေျမျပန့္ေက်ာက္ဆည္ ျမစ္သားမွတဆင့့္ ရွမ္းျပည္ေျမလတ္ပိုင္း(႐ြာငံ)အေနာက္ဘက္ ေတာင္တန္းလြင္ျပင္မ်ားဆီသို႔
ေတာကစားထြက္ေလ့ရွိသည္။ ဘုရင္မ်ားေတာကစားထြက္သည့္အခါ ေနာက္ေတာ္ပါးမွ ေလးျမားကိုင္ စစ္သည္ေတာ္မ်ား လိုက္ပါလာၾကသည္။ ဘုရင္ေတာကစားၿပီး၍ ေနျပည္ေတာ္ျပန္သြားသည့္အခါ စစ္သည္ေတာ္အခ်ိဳ႕သည္ သားေကာင္ေပါေသာ ရွမ္းေျမလတ္ေတာင္တန္းတခြင္လြင္ျပင္တြင္ ဘုရင့္ထံခြင့္ပန္ၿပီး ခ်နိေနရစ္ခဲ့ၾကသည္။
ထိုစစ္သည္ေတာ္တို႔ ကိုင္ေဆာင္ေသာ ေလးႏွင့္ ယင္းတိုတတ္ကြၽမ္းသည့္ ေလးအတတ္ပညာမွာ ပါဠိဘာသာအရ ဓႏု ေခၚရာမွ ထိုလူမ်ိဳး ေလးသည္ေတာ္မ်ားက ဆင္းသက္ေပါက္ဖြားလာေသာသူမ်ားကို ဓႏု ဟုေခၚေၾကာင္းဆိုၾကပါသည္။
အခ်ိဳ႕က အေလာင္းစည္သူမင္း တိုင္းခန္းလွည့္လည္အခ်ိန္ ဘုရင့္အမႈ႕ေတာ္ထမ္းမ်ား ဤနယ္အတြင္းခ်န္ရစ္ေနခဲ့ရာမွ လည္းေကာင္းတို႔မွ ႏြယ္လာသူမ်ားကို ဓႏုလူမ်ိဳး ဟုေခၚေၾကာင္းဆိုစမွတိျပဳၾကသည္။
ဓႏုတိုင္းရင္းသား အမ်ားစုကမူ မိမိတို႔သည္ ျမန္မာအႏြယ္မ်ားသာျဖစ္ၿပီး ေျမလတ္ပိုင္းေတာင္ေပၚေဒသ ရွမ္းျပည္တြင္ေနၾကသူမ်ားျဖစ္ျခင္းေၾကာင္း နီးစပ္ရာအျပဳအမူ ဓေလ့ထုံးစံမ်ား ေရာယွက္ေနျခင္းျဖစ္သည္ဟု ေျပာၾကသည္။
အေခၚအေဝါႏွင့္ပတ္သက္၍ ဓႏုတို႔က ဓႏု ဒႏု ဟုမေျပာၾကေပ။ ဓႏုစကားသံျဖင့္ ထႏု တႏု ဟု ေခၚေၾကာင္းဆိုၾကသည္။
ဓေလ့ထုံးစံမ်ား
ဓႏုလူမ်ိဳးတို႔သည္ ဗုဒၶဘာသာကို ယုံၾကည္ကိုးကြယ္ၾကၿပီး မိရိုးဖလာနတ္ကိုးကြယ္မႈမ်ားလည္းရွိၾကသည္။ အခါႀကီး ရက္ႀကီးမ်ားတြင္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမ်ားသို႔ တရားနာျခင္း ဥပုဒ္သီလေစာင့္တည္ျခင္း ကုသိုလ္ေကာင္းမႈမ်ားျပဳလုပ္ၾကပါသည္။
ဓႏုတိုင္းရင္းသားတို႔တို႔၏ တာတက္ပြဲေတာ္သည္ ၁၂ လရာသီပြဲေတာ္မ်ားအနက္ ထင္ရွားေသာပြဲေတာ္တစ္ခုျဖစ္သည္။ က်င္းပသည့္အခ်ိန္ကို တန္ခူးလဆန္းတစ္ရက္ေန႕မွစ၍ ကဆုန္လျပည့္ေန႕အထိသတ္မွတ္ထားၾကသည္။ တာတက္ပြဲက်င္းပခ်ိန္တြင္ အျခား႐ြာမွလာေသာဧည့္သည္မ်ားကိုႀကိဳဆိုၾကၿပီး ေစတီပုထိုးကို လက္ယာရစ္သုံးႀကိမ္ရစ္၍ ဘုရားအား ပူေဇာ္ၾကသည္။ ထိုသို႔ျပဳလုပ္ျခင္းကို ပြဲဝင္သည္ဟု ေဒသအေခၚျဖင့္ ေခၚေဝၚၾကသည္။
ထိုသို႔ႀကိဳဆိုရာတြင္ ေရွ႕ဆုံး႐ြာ၏ အႀကီးဆုံးလူမွ ထီးျဖဴတန္ေဆာင္းျပႆ္ ကိုင္ေဆာင္လ်က္ အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးမွ ဖေယာင္းတိုင္ အေမြးတိုင္ ဆန္ အုန္းသီး ဌက္ေပ်ာသီး အလႉေငြ သကၤန္းတို႔ျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားေသာ ကန္ေတာ့ပြဲျဖင့္ ဦးေဆာင္သြားရသည္။ ထို႔ေနာက္တြင္မွ လူငယ္မ်ားမွ ရိုးရာဓႏုအိုးစည္အဖြဲ႕ တန္ေဆာင္းျပႆ္ကိုင္ေဆာင္ထားေသာလူ ထို႔ေနာက္တြင္မွ မီးရႉးအဖြဲ႕တို႔မွ အစဥ္လိုက္ လိုက္ပါၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ ဘုရားအား သုံးႀကိမ္လက္ယာရစ္ပတ္ၿပီးေနာက္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေပၚသို႔ တက္ေရာက္၍ လႉဖြယ္ဝတၳဳမ်ားလႉဒါန္း၍ တရားေတာ္နာယူၾကသည္။ တာတက္ပြဲကို ပြဲဝင္ပြဲကဲ့သို႔ တစ္႐ြာၿပီးတစ္႐ြာလွည့္ျခင္း မဟုတ္ေတာ့ပဲ ပြဲေတာ္သို႔လာေရာက္ေသာ ႐ြာအားလုံးမွ ပါဝင္က်င္းပျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုပြဲတက္ပြဲ က်င္းပခ်ိန္တြင္ လူပ်ိဳအပ်ိဳမ်ားက သံခ်ပ္မ်ားျဖင့္ အျပန္အလွန္ စေနာက္ၾကေသာ အေလ့အထမ်ားႏွင့္လည္း က်င္းပၾကသည္။
တာတက္ပြဲက်င္းပခ်ိနိတြင္ မီးရႉးၿပိဳင္ပြဲကိုလည္းက်င္းပၾကပါသည္။ ဓႏုတိုင္းရင္းသားတို႔သည္ နယုန္လတြင္ စာျပန္ပြဲမ်ားကိုလည္း က်င္းပၾကၿပီး ဗုဒၶတရားေတာ္မ်ားကိုလည္း ႐ြတ္ဖတ္ပူေဇာ္ၾကသည္။ ဝါဆိုလတြင္လည္း ႐ြာအနီးပတ္ဝန္းက်င္မ်ားႏွင့္လည္း စုေပါင္း၍ ဝါဆိုသကၤန္းဆပ္ကပ္လႉဒါန္းျခင္း ဝါဆိုပန္းမ်ား ပူေဇာ္ျခင္းစသည္တို႔ကို ျပဳလုပ္ၾကပါသည္။ ဝါတြင္းကာလ တေလ်ာက္လုံးတြင္လည္း ဥပုဒ္သီလေဆာက္တည္သူမ်ားကို ေကြၽးေမြးလႉဒါန္းေလ့ရွိပါသည္။
တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္လည္း အျခားတိုင္းရင္းသားမ်ားကဲ့သို႔ ကထိန္ပြဲကိုလည္း က်င္းပပါသည္။ မီးထြန္းပြဲေတာ္ကိုလည္းက်င္းပပါသည္။ ဓႏုတိုင္းရင္းသားတို႔၏ လူမူေရးပြဲေတာ္တစ္ခုျဖစ္ေသာ ေတာင္ယာသိမ္းပြဲေတာ္ကို နတ္ေတာ္လႏွင့္ ျပာသိုလမ်ားတြင္ က်င္းပၾကသည္။
အဓိကေနထိုင္ေသာ ေအာင္ပန္းကေလာ ပင္းတယႏွင့္ ႐ြာငံၿမိဳနယ္မ်ားတြင္ ႏွစ္စဥ္ေတာင္ယာသိမ္းပြဲကို က်င္းပၾကသည္။ ေတာင္ယာသိမ္းက်င္းပခ်ိန္တြင္ လယ္ပိုင္ရွင္မွ ဧည့္သည္မ်ားကို ရိုးရာထမင္းဟင္းျဖင့္ ေကြၽးေမြးၾကပါသည္။
ထို႔အျပင္ ဓႏုတိုင္းရင္းသားတို႔၏ ရွင္ျပဳပြဲက်င္းပပုံသည္ ဗမာမ်ားႏွင့္ဆင္တူသည္။ မိသားစုတြင္ ေယာက်ားေလးရွိပါက တူ တူမ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းမ်ားကို ရွင္ျပဳနားသပြဲက်င္းပေပးရျခင္းသည္ ဘာသာေရးတာဝန္သာမက လူမႈေရးတာဝန္ဟုလည္း ယုံၾကည္ၾကသည္။ ရွင္ျပဳပြဲကို တခမ္းတနားက်င္းပၾကၿပီး ရွင္ျပဳပြဲက်င္းပရာတြင္ လူႏွင့္စံသည္ကို လူစံသည္ဟုေခၚသည္။ ျမင္းႏွင့္စံသည္ကို ျမင္းစံသည္ ဟုေခၚဆိုသည့္အေလ့ရွိၾကသည္။
ဓႏုတိုင္းရင္းသားတို႔၏ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈမွာ ေခါင္းေပါင္းကို ေပါင္းၾကသည္။ ေရွးဓႏုေယာက်ာ္းႀကီးမ်ားသည္ ဆံပင္ေသ်ာင္ထုံးမ်ားႏွင့္၁၂ ေတာင္ရွိေခါင္းေပါင္းႏွင့္ နားႏွစ္ဘက္တြင္ နားေပါက္ႀကီးမ်ား ၊ ထိုးကြင္းမင္ေၾကာင္မ့်ားျဖင့္ ခန့္ညားထည္ဝါလွသည္ဟု ဆိုၾကေလသည္။ ယခုေခတ္တြင္မူ ေဘာင္းဘီ ၊ အတြင္းခံအကၤ် ိတို အရွည္ႏွင့္ တိုက္ပုံအကၤ်ိဝတ္ဆင္ၾကသည္။ ေခတ္အဆက္ဆက္ေျပာင္းလဲလာေသာ ဓႏုအမ်ိဳးသမီးတို႔၏ ဝတ္ဆင္မႈမွာ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးကဲ့သို႔ မျခား အခ်ိဳ႕ေလာက္သာ ၾကယ္သီးခုႏွစ္လုံးတပ္ ဓႏုရင္ေစ့အက်ီကႋုသာ ဝတ္ဆင္ၾကေတာ့သည္။
ဓႏုတိုင္းရင္းသားမ်ားေနထိုင္ရာေက်းလက္ေဒသမ်ားတြင္ ေနအိမ္ကို အေရွ႕မွအေနာက္သို႔ (ေနေလ်ာက္)မေဆာက္ေကာင္း ေတာင္မွေျမာက္သို႔ (ေနေက်ာ္)သာ ေဆာက္လုပ္ေကာင္းသည္ဟု အယူရွိသည္။ ေက်းလက္ေတာ႐ြာမ်ားတြင္ ႐ြာနံဘုရားရွိမွ အိမ္ကိုအုတ္ျဖင့္ ေဆာက္လုပ္ေကာင္းေၾကာင္းကိုလည္း သိရွိရပါသည္။ ႐ြာနံဘုရားဆိုသည္မွာ ႐ြာ၏အျမင့္ဆုံးေနရာတြင္ တည္ရွိေသာ ေစတီပုထိုးကို ေခၚဆိုပါသည္။ ရပ္႐ြာသာေရး နားေရး ကိစၥမ်ားတြင္လည္း ဆန္ဆီဆား ေငြေၾကးတို႔ႏွင့္ကူညီစုေပါင္း လုပ္ေဆာင္ၾကေသာအေလ့မ်ားလည္း ရွိၾကသည္။
ေရွးယခင္က ဓႏုလူပ်ိဳမ်ားသည္ မိန္းကေလးမ်ားအား ခ်စ္ေရးဆိုရာတြင္ ကဗ်ာစာေပမ်ားျဖင့္ လူပ်ိဳစကားေျပာရသည္။ လူပ်ိဳလွည့္ရာတြင္ မိန္းကေလးအိမ္၌ ႏွစ္ေယာက္သုံေယာက္ဆုံမိပါက ေနာက္မွေရာက္လာသူက ေရွာင္ေပးရေလ့ရွိၾကသည္။ လူပ်ိဳလွည့္ရာတြင္ မိန္းမပ်ိဳ၏ မိဘ ေဆြမ်ိဳးမ်ားေရွ႕တြင္ တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ အျပန္အလွန္ ကဗ်ာ အလကၤာမ်ားႏွင့္ ေျပာဆိုေလ့ရွိၾကသည္။
ေတာင္းရမ္းလက္ထပ္ျခင္းသည္လည္း လက္ထက္ပြဲမက်င္းပမွီ မိန္းကေလးမိဘမ်ားကို ႀကိဳတင္ခြင့္ေတာင္းရၿပီးမွသာလ်င္ ရပ္႐ြာ၏အႀကီးအကဲႏွင့္ ေဆြမ်ိဳးမ်ားကိုေခၚ၍ မိန္းကေလးအိမ္သို႔ လက္ဖက္ျဖင့္ သြားေရာက္ေတာင္းရမ္းရျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ျပဳလုပ္ျခင္းကို လက္ဖက္ေဖာက္သည္ ဟုေခၚဆိုသည္။ ဤသို႔ျပဳလုပ္ၿပီး ႏွစ္ဖက္မိဘမ်ားက ရက္ေကာင္းရက္ျမတ္ေ႐ြး၍ လက္ထပ္ေပးရျခင္းျဖစ္သည္။
ဓႏုစကား
ယေန႕ေခတ္အထိ ဓႏုစကားႏွင့္ျမန္မာစကား ဆက္ႏြယ္ေနပုံမွာလည္း စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းလွပါသည္။
ပ်ဴေခတ္က ထမ္းဖီ ယခု ဓႏုကလည္း ထမ္းဖီ
ပုဂံေခတ္က တို႔ေနာင္ ၊ ဓႏုကလည္း တို႔ေနာင္
ယခုေခတ္ မုံ႐ြာက ဒုတ္မီး ၊ ဓႏုကလည္း ဒုတ္မီး စသည္ျဖင့္ ဓႏုလူမ်ိဳးမ်ား စကားကို အနည္းငယ္ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။
ကိုးကား - တိုင္းရင္းသားယဥ္ေက်းမႈ႕ဓေလ့ထုံးစံမ်ား
ကိုထိုက္ (ဓႏုသမိုင္း) ၊
- @min
credit : : Chan Luu
##################
ဓႏုလူမ်ိဳးဟူသည္ ၊ ေရွးကရွမ္းျပည္ေျမလတ္ပိုင္း နယ္တစ္ေၾကာတြင္သာ ေနထိုင္ၾကသည္မဟုတ္ မိုးကုတ္ မိုးမိတ္ ေျမာက္ပိုင္းရွမ္းျပည္ ေက်ာက္မဲ သီေပါ ေနာင္ခ်ိဳ ေမၿမိဳ႕အနီးတဝိုက္ႏွင့္႐ြာငံ ပင္းတယ ေအာင္ပန္းနယ္ ကေလာနယ္ ရပ္ေစာက္နယ္ ေတာင္ႀကီးနယ္ ဟဲဟိုးနယ္ တီက်စ္ ပင္ေလာင္းမွစ၍ ပ်ဥ္းမနား အေရွ႕ဘက္ ေပါင္းေလာင္းျမစ္ရိုးတေလ်ာက္အထိ ရွည္လ်ားေသာ ရွမ္းကုန္းျပင္ျမင့္ အေနာက္ဘက္ေတာင္တန္း ေတာင္ၾကား လြင္ျပင္ျမင့္မ်ား၌ အႏွံ႕အျပားေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္ဟု သမိုင္းသုေတသီမ်ားက ေဖာ္ျပခဲ့ၾကသည္။
ေျမလတ္ေဒသဟူသည္ ေတာင္ရိုးလူမ်ိဳးမ်ားလည္း ေနထိုင္ၾကသည့္ ပင္းတယၿမိဳ႕နယ္ ႐ြာငံၿမိဳ႕နယ္ ကေလာၿမိဳ႕နယ္ အတြင္းရွိ နယ္ေျမမ်ားျဖစ္သည္။
ဓႏုလူမ်ိဳး ျဖစ္ေပၚလာပုံႏွင့္ပတ္သတ္၍ --
ဓႏုတို႔သည္ ပရက္ဆိုေသာ အမ်ိဳးအႏြယ္မွ ဆင္းသက္လာၿပီး မြန္တို႔ႏွင့္နီးစပ္သည္ဟု ဓႏုအမ်ိဳးသားမ်ားက ေျပာၾကသည္ ဟုလည္းေကာင္း၊
ျမန္မာနိုင္ငံအတြင္းသို႔ ဝင္ေရာက္လာေသာ တိဗက္တိုဘားမင္းအုပ္စုထဲမွ ရခိုင္ ထားဝယ္ ေတာင္ရိုး အင္းသား ရဘိန္း ဓႏု ေယာ စသည့္လူမ်ိဳးမ်ားပါဝင္ေသာ အေရွ႕တိဗက္တိုဘားမင္းမ်ိဳးႏြယ္စုထဲမွ ျမန္မာအဆက္အႏြယ္မ်ားသာ ျဖစ္ၾကသည္ ဟူ၍လည္းေကာင္း ၊
ဓႏုတို႔သည္ ရွမ္းျပည္သို႔ ေျမျပန့္မွတက္လာၾကသည္ ဟူ၍လည္းေကာင္း ၊
သက္ႀကီးစကားသက္ငယ္ၾကားအရ အခ်ိဳ႕ေသာေဒသခံမ်ားက ပုဂံေခတ္ဘုရင္မ်ားသည္ ေျမျပန့္ေက်ာက္ဆည္ ျမစ္သားမွတဆင့့္ ရွမ္းျပည္ေျမလတ္ပိုင္း(႐ြာငံ)အေနာက္ဘက္ ေတာင္တန္းလြင္ျပင္မ်ားဆီသို႔
ေတာကစားထြက္ေလ့ရွိသည္။ ဘုရင္မ်ားေတာကစားထြက္သည့္အခါ ေနာက္ေတာ္ပါးမွ ေလးျမားကိုင္ စစ္သည္ေတာ္မ်ား လိုက္ပါလာၾကသည္။ ဘုရင္ေတာကစားၿပီး၍ ေနျပည္ေတာ္ျပန္သြားသည့္အခါ စစ္သည္ေတာ္အခ်ိဳ႕သည္ သားေကာင္ေပါေသာ ရွမ္းေျမလတ္ေတာင္တန္းတခြင္လြင္ျပင္တြင္ ဘုရင့္ထံခြင့္ပန္ၿပီး ခ်နိေနရစ္ခဲ့ၾကသည္။
ထိုစစ္သည္ေတာ္တို႔ ကိုင္ေဆာင္ေသာ ေလးႏွင့္ ယင္းတိုတတ္ကြၽမ္းသည့္ ေလးအတတ္ပညာမွာ ပါဠိဘာသာအရ ဓႏု ေခၚရာမွ ထိုလူမ်ိဳး ေလးသည္ေတာ္မ်ားက ဆင္းသက္ေပါက္ဖြားလာေသာသူမ်ားကို ဓႏု ဟုေခၚေၾကာင္းဆိုၾကပါသည္။
အခ်ိဳ႕က အေလာင္းစည္သူမင္း တိုင္းခန္းလွည့္လည္အခ်ိန္ ဘုရင့္အမႈ႕ေတာ္ထမ္းမ်ား ဤနယ္အတြင္းခ်န္ရစ္ေနခဲ့ရာမွ လည္းေကာင္းတို႔မွ ႏြယ္လာသူမ်ားကို ဓႏုလူမ်ိဳး ဟုေခၚေၾကာင္းဆိုစမွတိျပဳၾကသည္။
ဓႏုတိုင္းရင္းသား အမ်ားစုကမူ မိမိတို႔သည္ ျမန္မာအႏြယ္မ်ားသာျဖစ္ၿပီး ေျမလတ္ပိုင္းေတာင္ေပၚေဒသ ရွမ္းျပည္တြင္ေနၾကသူမ်ားျဖစ္ျခင္းေၾကာင္း နီးစပ္ရာအျပဳအမူ ဓေလ့ထုံးစံမ်ား ေရာယွက္ေနျခင္းျဖစ္သည္ဟု ေျပာၾကသည္။
အေခၚအေဝါႏွင့္ပတ္သက္၍ ဓႏုတို႔က ဓႏု ဒႏု ဟုမေျပာၾကေပ။ ဓႏုစကားသံျဖင့္ ထႏု တႏု ဟု ေခၚေၾကာင္းဆိုၾကသည္။
ဓေလ့ထုံးစံမ်ား
ဓႏုလူမ်ိဳးတို႔သည္ ဗုဒၶဘာသာကို ယုံၾကည္ကိုးကြယ္ၾကၿပီး မိရိုးဖလာနတ္ကိုးကြယ္မႈမ်ားလည္းရွိၾကသည္။ အခါႀကီး ရက္ႀကီးမ်ားတြင္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမ်ားသို႔ တရားနာျခင္း ဥပုဒ္သီလေစာင့္တည္ျခင္း ကုသိုလ္ေကာင္းမႈမ်ားျပဳလုပ္ၾကပါသည္။
ဓႏုတိုင္းရင္းသားတို႔တို႔၏ တာတက္ပြဲေတာ္သည္ ၁၂ လရာသီပြဲေတာ္မ်ားအနက္ ထင္ရွားေသာပြဲေတာ္တစ္ခုျဖစ္သည္။ က်င္းပသည့္အခ်ိန္ကို တန္ခူးလဆန္းတစ္ရက္ေန႕မွစ၍ ကဆုန္လျပည့္ေန႕အထိသတ္မွတ္ထားၾကသည္။ တာတက္ပြဲက်င္းပခ်ိန္တြင္ အျခား႐ြာမွလာေသာဧည့္သည္မ်ားကိုႀကိဳဆိုၾကၿပီး ေစတီပုထိုးကို လက္ယာရစ္သုံးႀကိမ္ရစ္၍ ဘုရားအား ပူေဇာ္ၾကသည္။ ထိုသို႔ျပဳလုပ္ျခင္းကို ပြဲဝင္သည္ဟု ေဒသအေခၚျဖင့္ ေခၚေဝၚၾကသည္။
ထိုသို႔ႀကိဳဆိုရာတြင္ ေရွ႕ဆုံး႐ြာ၏ အႀကီးဆုံးလူမွ ထီးျဖဴတန္ေဆာင္းျပႆ္ ကိုင္ေဆာင္လ်က္ အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးမွ ဖေယာင္းတိုင္ အေမြးတိုင္ ဆန္ အုန္းသီး ဌက္ေပ်ာသီး အလႉေငြ သကၤန္းတို႔ျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားေသာ ကန္ေတာ့ပြဲျဖင့္ ဦးေဆာင္သြားရသည္။ ထို႔ေနာက္တြင္မွ လူငယ္မ်ားမွ ရိုးရာဓႏုအိုးစည္အဖြဲ႕ တန္ေဆာင္းျပႆ္ကိုင္ေဆာင္ထားေသာလူ ထို႔ေနာက္တြင္မွ မီးရႉးအဖြဲ႕တို႔မွ အစဥ္လိုက္ လိုက္ပါၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ ဘုရားအား သုံးႀကိမ္လက္ယာရစ္ပတ္ၿပီးေနာက္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေပၚသို႔ တက္ေရာက္၍ လႉဖြယ္ဝတၳဳမ်ားလႉဒါန္း၍ တရားေတာ္နာယူၾကသည္။ တာတက္ပြဲကို ပြဲဝင္ပြဲကဲ့သို႔ တစ္႐ြာၿပီးတစ္႐ြာလွည့္ျခင္း မဟုတ္ေတာ့ပဲ ပြဲေတာ္သို႔လာေရာက္ေသာ ႐ြာအားလုံးမွ ပါဝင္က်င္းပျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုပြဲတက္ပြဲ က်င္းပခ်ိန္တြင္ လူပ်ိဳအပ်ိဳမ်ားက သံခ်ပ္မ်ားျဖင့္ အျပန္အလွန္ စေနာက္ၾကေသာ အေလ့အထမ်ားႏွင့္လည္း က်င္းပၾကသည္။
တာတက္ပြဲက်င္းပခ်ိနိတြင္ မီးရႉးၿပိဳင္ပြဲကိုလည္းက်င္းပၾကပါသည္။ ဓႏုတိုင္းရင္းသားတို႔သည္ နယုန္လတြင္ စာျပန္ပြဲမ်ားကိုလည္း က်င္းပၾကၿပီး ဗုဒၶတရားေတာ္မ်ားကိုလည္း ႐ြတ္ဖတ္ပူေဇာ္ၾကသည္။ ဝါဆိုလတြင္လည္း ႐ြာအနီးပတ္ဝန္းက်င္မ်ားႏွင့္လည္း စုေပါင္း၍ ဝါဆိုသကၤန္းဆပ္ကပ္လႉဒါန္းျခင္း ဝါဆိုပန္းမ်ား ပူေဇာ္ျခင္းစသည္တို႔ကို ျပဳလုပ္ၾကပါသည္။ ဝါတြင္းကာလ တေလ်ာက္လုံးတြင္လည္း ဥပုဒ္သီလေဆာက္တည္သူမ်ားကို ေကြၽးေမြးလႉဒါန္းေလ့ရွိပါသည္။
တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္လည္း အျခားတိုင္းရင္းသားမ်ားကဲ့သို႔ ကထိန္ပြဲကိုလည္း က်င္းပပါသည္။ မီးထြန္းပြဲေတာ္ကိုလည္းက်င္းပပါသည္။ ဓႏုတိုင္းရင္းသားတို႔၏ လူမူေရးပြဲေတာ္တစ္ခုျဖစ္ေသာ ေတာင္ယာသိမ္းပြဲေတာ္ကို နတ္ေတာ္လႏွင့္ ျပာသိုလမ်ားတြင္ က်င္းပၾကသည္။
အဓိကေနထိုင္ေသာ ေအာင္ပန္းကေလာ ပင္းတယႏွင့္ ႐ြာငံၿမိဳနယ္မ်ားတြင္ ႏွစ္စဥ္ေတာင္ယာသိမ္းပြဲကို က်င္းပၾကသည္။ ေတာင္ယာသိမ္းက်င္းပခ်ိန္တြင္ လယ္ပိုင္ရွင္မွ ဧည့္သည္မ်ားကို ရိုးရာထမင္းဟင္းျဖင့္ ေကြၽးေမြးၾကပါသည္။
ထို႔အျပင္ ဓႏုတိုင္းရင္းသားတို႔၏ ရွင္ျပဳပြဲက်င္းပပုံသည္ ဗမာမ်ားႏွင့္ဆင္တူသည္။ မိသားစုတြင္ ေယာက်ားေလးရွိပါက တူ တူမ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းမ်ားကို ရွင္ျပဳနားသပြဲက်င္းပေပးရျခင္းသည္ ဘာသာေရးတာဝန္သာမက လူမႈေရးတာဝန္ဟုလည္း ယုံၾကည္ၾကသည္။ ရွင္ျပဳပြဲကို တခမ္းတနားက်င္းပၾကၿပီး ရွင္ျပဳပြဲက်င္းပရာတြင္ လူႏွင့္စံသည္ကို လူစံသည္ဟုေခၚသည္။ ျမင္းႏွင့္စံသည္ကို ျမင္းစံသည္ ဟုေခၚဆိုသည့္အေလ့ရွိၾကသည္။
ဓႏုတိုင္းရင္းသားတို႔၏ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈမွာ ေခါင္းေပါင္းကို ေပါင္းၾကသည္။ ေရွးဓႏုေယာက်ာ္းႀကီးမ်ားသည္ ဆံပင္ေသ်ာင္ထုံးမ်ားႏွင့္၁၂ ေတာင္ရွိေခါင္းေပါင္းႏွင့္ နားႏွစ္ဘက္တြင္ နားေပါက္ႀကီးမ်ား ၊ ထိုးကြင္းမင္ေၾကာင္မ့်ားျဖင့္ ခန့္ညားထည္ဝါလွသည္ဟု ဆိုၾကေလသည္။ ယခုေခတ္တြင္မူ ေဘာင္းဘီ ၊ အတြင္းခံအကၤ် ိတို အရွည္ႏွင့္ တိုက္ပုံအကၤ်ိဝတ္ဆင္ၾကသည္။ ေခတ္အဆက္ဆက္ေျပာင္းလဲလာေသာ ဓႏုအမ်ိဳးသမီးတို႔၏ ဝတ္ဆင္မႈမွာ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးကဲ့သို႔ မျခား အခ်ိဳ႕ေလာက္သာ ၾကယ္သီးခုႏွစ္လုံးတပ္ ဓႏုရင္ေစ့အက်ီကႋုသာ ဝတ္ဆင္ၾကေတာ့သည္။
ဓႏုတိုင္းရင္းသားမ်ားေနထိုင္ရာေက်းလက္ေဒသမ်ားတြင္ ေနအိမ္ကို အေရွ႕မွအေနာက္သို႔ (ေနေလ်ာက္)မေဆာက္ေကာင္း ေတာင္မွေျမာက္သို႔ (ေနေက်ာ္)သာ ေဆာက္လုပ္ေကာင္းသည္ဟု အယူရွိသည္။ ေက်းလက္ေတာ႐ြာမ်ားတြင္ ႐ြာနံဘုရားရွိမွ အိမ္ကိုအုတ္ျဖင့္ ေဆာက္လုပ္ေကာင္းေၾကာင္းကိုလည္း သိရွိရပါသည္။ ႐ြာနံဘုရားဆိုသည္မွာ ႐ြာ၏အျမင့္ဆုံးေနရာတြင္ တည္ရွိေသာ ေစတီပုထိုးကို ေခၚဆိုပါသည္။ ရပ္႐ြာသာေရး နားေရး ကိစၥမ်ားတြင္လည္း ဆန္ဆီဆား ေငြေၾကးတို႔ႏွင့္ကူညီစုေပါင္း လုပ္ေဆာင္ၾကေသာအေလ့မ်ားလည္း ရွိၾကသည္။
ေရွးယခင္က ဓႏုလူပ်ိဳမ်ားသည္ မိန္းကေလးမ်ားအား ခ်စ္ေရးဆိုရာတြင္ ကဗ်ာစာေပမ်ားျဖင့္ လူပ်ိဳစကားေျပာရသည္။ လူပ်ိဳလွည့္ရာတြင္ မိန္းကေလးအိမ္၌ ႏွစ္ေယာက္သုံေယာက္ဆုံမိပါက ေနာက္မွေရာက္လာသူက ေရွာင္ေပးရေလ့ရွိၾကသည္။ လူပ်ိဳလွည့္ရာတြင္ မိန္းမပ်ိဳ၏ မိဘ ေဆြမ်ိဳးမ်ားေရွ႕တြင္ တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ အျပန္အလွန္ ကဗ်ာ အလကၤာမ်ားႏွင့္ ေျပာဆိုေလ့ရွိၾကသည္။
ေတာင္းရမ္းလက္ထပ္ျခင္းသည္လည္း လက္ထက္ပြဲမက်င္းပမွီ မိန္းကေလးမိဘမ်ားကို ႀကိဳတင္ခြင့္ေတာင္းရၿပီးမွသာလ်င္ ရပ္႐ြာ၏အႀကီးအကဲႏွင့္ ေဆြမ်ိဳးမ်ားကိုေခၚ၍ မိန္းကေလးအိမ္သို႔ လက္ဖက္ျဖင့္ သြားေရာက္ေတာင္းရမ္းရျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ျပဳလုပ္ျခင္းကို လက္ဖက္ေဖာက္သည္ ဟုေခၚဆိုသည္။ ဤသို႔ျပဳလုပ္ၿပီး ႏွစ္ဖက္မိဘမ်ားက ရက္ေကာင္းရက္ျမတ္ေ႐ြး၍ လက္ထပ္ေပးရျခင္းျဖစ္သည္။
ဓႏုစကား
ယေန႕ေခတ္အထိ ဓႏုစကားႏွင့္ျမန္မာစကား ဆက္ႏြယ္ေနပုံမွာလည္း စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းလွပါသည္။
ပ်ဴေခတ္က ထမ္းဖီ ယခု ဓႏုကလည္း ထမ္းဖီ
ပုဂံေခတ္က တို႔ေနာင္ ၊ ဓႏုကလည္း တို႔ေနာင္
ယခုေခတ္ မုံ႐ြာက ဒုတ္မီး ၊ ဓႏုကလည္း ဒုတ္မီး စသည္ျဖင့္ ဓႏုလူမ်ိဳးမ်ား စကားကို အနည္းငယ္ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။
ကိုးကား - တိုင္းရင္းသားယဥ္ေက်းမႈ႕ဓေလ့ထုံးစံမ်ား
ကိုထိုက္ (ဓႏုသမိုင္း) ၊
- @min
credit : : Chan Luu
Comments
Post a Comment